Kodsnack 534 - VR på 90-talet, med Roberto Chaves
2023-07-18 05:26Fredrik snackar med Roberto Chaves om VR och 3D på nittiotalet. Roberto gick från demoscenen till att bygga hela utvecklingsmiljöer och motorer för att driva nittiotalets VR-hjälmar från vanliga PC-burkar. Tunga VR-hjälmar, egna drivrutiner, prestandaoptimering, och resor till flera världsdelar var alla delar av resan. Mot slutet diskuterar vi även Robertos intryck av Apples nya Vision pro-headset och känner att framtiden är spännande den också.
Ett stort tack till Cloudnet som sponsrar vår VPS!
Har du kommentarer, frågor eller tips? Vi är @kodsnack, @tobiashieta, @oferlund, och @bjoreman på Twitter, har en sida på Facebook och epostas på info@kodsnack.se om du vill skriva längre. Vi läser allt som skickas.
Gillar du Kodsnack får du hemskt gärna recensera oss i iTunes! Du kan också stödja podden genom att ge oss en kaffe (eller två!) på Ko-fi, eller handla något i vår butik.
Länkar
- Roberto
- Commodore 64
- Basic
- Google cardboard
- Gräsklipparmannen
- Trailer för Gräsklipparmannen
- VR på sextiotalet
- VR-vågen på nittiotalet
- Demogruppen Cascada
- VGA
- TCC 93
- AutoCAD
- Windows 3.1
- Sound blaster 16
- Windows NT
- OS/2
- Sun Solaris
- Visual C++
- Pentium
- Mosaic
- Doom
- Silicon graphics
- IRIX
- Onyx
- MIPS RISC
- Polhemus magnetisk tracker
- DOS4GW
- Borland turbo C++
- Symantec C++
- TI TMS34020
- TI TMS34082 - massor med VRAM
- Gouraud shading
- BSP - binary space partitioning
- Kaiser electro-optics VIM 1000 - VR-hjälm
- Stereoskopisk 3D
- Environment mapping
- Phong shading
- Prosolvia
- Eizo-skärmar
- Funhouse
- Z-TV
- ISDN
- Cycore - gjorde Final effects och andra program för filmindustrin och byggde egen dator lite senare
- Cosmonova
- Amiga 1000
- Video om Disneys VR-Aladdin och VR-labb
- PDF om Disneys Aladdin-VR-åktur
- 3DFX
- Första DirectX kom 1995
- Shutter glasses
- Voxlar
- Nyckelben
- Sega rally
- ILM
- Baywatch
- Cult 3D
- IBM:s Cellprocessor
- Virtuality var företaget och VR-maskinen som stod på Gröna lund
- Dactyl nightmare var spelet Roberto med vänner gjorde en förbättrad version av
- Vision pro
- Hololens och Hololens 2
- Varjo XR-3
- ARKit
- Apples WWDC-presentationer från 2023 om Vision pro
- Elvatums Macbook air
- Foveated rendering
- Doom VFR
- Move-kontrollerna
Titlar
- VR på 90-talet
- Det var snabbt då
- Det fanns inga 3d-acceleratorer på den tiden
- Hade man 8 MB RAM så var det en bra dator
- Tidiga C++-kompilatorer
- En tidig GPU
- Saker som ser bra ut på effektiva sätt
- Hur ser ett nyckelben ut i tre dimensioner?
- En plugin för alla webbläsare
- Fortfarande stor och skarp
- VR känns kul just nu