Kodsnack 524 - Byta mina problem mot sämre problem, med Jona Ekenberg
2023-05-09 05:26Jona besöker podden och pratar om några av de många saker som hunnit hända sedan sist han var med.
Till exempel har han hunnit prova på att jobba med spelutveckling - både som lärare och som utvecklare. Det är lätt att blir stressad av både positiva och negativa saker när man kastas in i en helt ny miljö och har möjlighet att styra det mesta själv. Vi diskuterar hur svårt det är att hantera stress och utmattning, och till exempel begära saker av sina chefer när man behöver det. Jona berättar också om ett par intressanta spelidéer, och om nyttan av att hitta det man gillar, veta om det, och kunna hitta bra personer som kan fylla i de saker man inte är bra på och inte brinner för.
Hur är man mentor på ett bra sätt, och balanserar att lära någon annan mot vad man själv förväntas göra (eller bara själv fått för sig att man borde göra)? Och vilket är egentligen det bästa sättet att peka ut var i editorn man tänker att något behöver göras?
Jona berättar dessutom om sitt speleditorprojekt Freja, som haft både framgångar och utmaningar. Det är häftigt att göra en editor som man kan ändra och bygga ut medan man använder den, men det är inte lika roligt när man landar i att man behöver skriva sitt eget grafikbibliotek som ingen annan kommer att använda. Vad ska jag göra på min fritid? Vad sägs om att ha tråkigt och allt blir fel hela tiden?
Sist men inte minst: lösningen Jona hittat på alla problem med editorn: Han ska byta ut dem mot en helt annan uppsättning!
Ett stort tack till Cloudnet som sponsrar vår VPS!
Har du kommentarer, frågor eller tips? Vi är @kodsnack, @tobiashieta, @oferlund, och @bjoreman på Twitter, har en sida på Facebook och epostas på info@kodsnack.se om du vill skriva längre. Vi läser allt som skickas.
Gillar du Kodsnack får du hemskt gärna recensera oss i iTunes! Du kan också stödja podden genom att ge oss en kaffe (eller två!) på Ko-fi, eller handla något i vår butik.
Länkar
- Jona
- Andra avsnitt med Jona
- Spelskaparna
- Aurora punks
- FTL: Faster than light
- Två versioner av spelprototyperna Jona gjorde
- Deus ex
- Weird west
- VS code live share
- Clojure
- GDScript - spelmotorn Godots skriptspråk
- GTD fast - inspelning av ett seminarie om Getting things done, av och med David Allen, skapare av GTD
- GTD
- Arcadia - Clojure i Unity
- Lisp
- Freja - “Self-modifiable text editor implemented in Janet”
- Freja i aktion (video) - Jona bygger Breakout på en timme
- Raylib - “A simple and easy-to-use library to enjoy videogames programming”
- Immediate mode
- Janet - språket Freja använder
- Electron
- Flutter
- SDL
- Termbox - Go-lib som funkar bra på Windows också
- Jonas underbart avskalade blogg
Titlar
- En känd röst
- Då blev det uppsägning
- Jag fick behålla mikrofonen
- Lite andrum
- Hur designar man en lektion?
- Positiv stress
- Makten att påverka min situation
- Saker jag aldrig har reflekterat över
- Helt andra färdighetsträd
- Jag har inte tillräckligt många fingrar
- Du byter bara dina problem mot bättre problem
- Hålla mina händer från tangentbordet
- Det som funkar noll av hundra gånger
- Vi gjorde en klass
- Nya saker hela tiden
- Utanfär min komfortzon
- Idén av att bestämma över allt
- Jag kan inte fatta ett beslut
- Demos på 30 sekunder
- Ersätta vilken funktion som helst
- Då åker man på att skriva sitt eget
- Byta mina problem mot sämre problem
- Spel direkt i terminalen