Kodsnack 109 - Mitt företag är fokuserat på att jag ska vara glad
2015-06-30 05:26Förstärkta av Martin Jonasson snackade vi live på Code night 2 - Lärdomar från spelbranschen om … ja, vad man kan lära från spelutveckling. Att börja, leka, slänga, börja om igen, fokusera på prestanda och annat som vi kan ha glädje av att göra till vardags.
Vad skiljer vanlig programmering från spelprogrammering? Att arbeta lustfyllt och inte bekymra sig för och distraheras av oviktiga saker runtomkring. Ursprungsidén för Rymdkapsel avslöjas också. Länge leve avslappnade gamejams! Och så några anledningar till att Sverige är bra på spel.
Länkar
- Martins spel
- Rymdkapsel
- Triple-A
- World in conflict
- Amuze
- Headhunter för Playstation 2
- Coldwood
- Unravel
- Europa universalis
- Funktionell programmering
- Titan - spelet Blizzard nyligen lade ner
- Klik & play
- UML
- ISS
- Sim city uppstod ur baneditorn för ett annat spel
- No more Sweden
- ARPDAU - Average revenue per daily active user
- Spel som presenterades på E3-mässan 2015
- Hem-PC-reformen
- Mag interactive
- Sunk cost fallacy
Titlar
- En sån indieutvecklare
- På internet i stort
- Ett litet kugghjul
- Ett mörkt förflutet som Flash- och webbprogrammerare
- Ett väldigt fokus på prestanda
- 16 millisekunder
- Någonting som jag gör för att slappna av
- Mitt största jobb var att spränga saker
- Jobba med andra under press
- Mitt företag är fokuserat på att jag ska vara glad
- Betala för att tråkiga saker ska försvinna
- Först måste man göra spelet
- Man kan ha roligt med något som är helt misslyckat
- Ett UML-diagram som man hänger upp på en vägg
- Min favoritaste sak
- En kultur av att leka med datorer