Kodsnack 76 - Fast på en viss punkt i verkligheten
2014-11-11 10:26Fredrik och Kristoffer - både oerhört tidsförvirrade - följer upp lite lyssnarkommentarer och snackar sedan framtidsprylar, nutidsprylar och alla icke-tekniska anledningar att prylar inte slår igenom. Det är stor skillnad på att dokumentera sig själv och att dokumentera alla andra. Vi diskuterar uncanny valley-effekter för fler områden än datoranimerade filmer. All den exponentiella datorkrafttillväxten, vad går den egentligen till? Tar den oss framåt? Det gick inte att förutse hur många onödiga saker vi gör med all den datorkapacitet vi skaffat oss. Och vad är egentligen AI?
När det gäller inspelningarna från Øredev vill vi rikta ett jättestort tack till Stephen Chin från/med Nighthacking som helt spontant gav oss mycket bättre teknik än vi någonsin fått ihop själva!
Diskutera gärna avsnittet på Techworld!
Länkar
- Avsnittet där vi pratade tangentbord
- Ergodox-tangentbord
- Spelsnack om story
- Billy Joel
- Joel Spolsky
- The walking dead-spelen
- Metal gear solid 4
- Metal gear-serien
- Self
- Scheme
- Life is terrible: let’s talk about the web - James Mickens presentation
- Øredev
- Thomas Öberg
- November camp 14 november
- PHP
- Slashdot
- Våra intervjuer med Fred George, Stefan Karpinski, Rob Ashton och James Mickens
- Programmeringsspråket Julia
- NumPy — Numpy
- SciPy.org — SciPy.org
- Vår nya häftiga mikrofon
- Singularity
- VR - virtual reality
- Google glass
- Glasshole
- Narrative clip - svensk kamera för livsloggning
- Next generation threats - endagskonferens om säkerhet
- Oculus rift
- Antikrundan
- Uncanny valley
- Ray Kurzweil
- AI - artificiell intelligens
- Dator som spelar schack
- Dator som spelar Jeopardy
- Virgins rymdskepp kraschade
- Google translate
- Brute force
- Siri
Titlar
- En programmerare i min pappas ålder
- En helt ny typ av kodsnackande
- 555 timmar till
- Ett lite kortare avsnitt än vanligtvis
- Då har man inte vinden med sig
- Jag vill ge mitt godkännande innan någon börjar mäta
- Från att slötitta på Antikrundan till att spela ett spel
- Ju närmare man kommer den fullständiga upplevelsen
- Fast på en viss punkt i verkligheten
- Jag får motstridiga signaler
- (Den som var) ambitiös futurist på åttiotalet
- Då fanns det inte så himla mycket mer att göra på månen
- Lite taskigt att dra all AI över en kam
- En magisk idé om vad AI är
- En punkt där allting bara blir löjligt