Kodsnack 56 - Små små lösningar på små små problem
2014-06-23 17:26Fredrik och Kristoffer snackar om utvecklingen av programmeringskonsten och undrar varför saker inte går snabbare framåt än de gör. Från webben där alla verkar återuppfinna elementarpartiklar om och om igen, via våra likformiga utvecklingsmiljöer till programmeringsspråk där vi återupptäcker Lisp med jämna mellanrum. Famlar vi fortfarande i blindo i väntan på att någon ska upptäcka elden? Vi hinner också med lästips kring Lisp och problemen med de som predikar entydiga och enkla Svar på alla problem.
Avsnittet sponsras av Malmö startup studio.
Länkar
- Steve Yegge
- Den statiskt typade säkerhetsvakten på flygplatsen
- Execution in the kingdom of nouns
- Steve Yegges blogg
- Äldre texter Steve Yegge skrev på Amazon
- Joe Armstrong - skaparen av programmeringsspråket [Erlang](http://en.wikipedia.org/wiki/Erlang_(programming_language%29)
- Rob Pike
- Emacs - familj av utbyggbara textredigerare
- js2-mode - javascriptläge för Emacs som Steve Yegge ligger bakom
- React - javascriptbibliotek för användargränssnitt
- Origami verktyg för att skapa gränssnittsprototyper
- HHVM - Facebooks virtuella maskin för PHP och Hack
- I’m done with the web
- Cappuccino
- 280 slides
- Objective-J
- Playgrounds - interaktivt och visuellt verktyg för att experimentera med kod skriven i [Swift](http://en.wikipedia.org/wiki/Swift_(programming_language%29)
- ECMAScript 4 - versionen som sköts i sank
- ECMAScript - det “officiella” namnet på språket vilket Javascript är en implementation av
- Javascript och moduler är ett invecklat kapitel
- Arguments-objektet i Javascript är “arraylikt” men faktiskt inte en array
- [Swift](http://en.wikipedia.org/wiki/Swift_(programming_language%29) - nyligen släppt språk från Apple
- Första klassens funktioner
- Allt är redan upptäckt - i sluten på 1800-talet. Tyvärr inte sant
- Memristorer
- Paradigm - tydligt koncept eller tankemönster
- Delat minnesutrymme
- System 6
- Windows 3
- Amiga
- Actormodellen för samtidig beräkning
- STM - software transactional memory
- Race conditions
- Läckande abstraktioner - abstraktioner som inte döljer underliggande detaljer väl nog
- Licensen för HHVM - PHP- och Zendlicenserna till största delen
- Uber - taxi för rika
- Doug Hoyte
- Let over lambda - bok om Lisp
- On Lisp - gratisboken Kristoffer rekommenderar att man läser före Let over lambda
- Instapaper - läsa-senare-tjänst
- The little schemer - en ovanlig och underbar liten bok om programmering
- Ten great books - Steve Yegge
- CAR och CDR
- Guy Steele
- Common Lisp the language
- Practical common Lisp
- Rabbit - a compiler for Scheme
- Tidernas första paper om Scheme
- VAX - gammal instruktionsarkitektur
- Netscape - företaget bakom den en gång stora och populära webbläsaren med samma namn
- W3C - World wide web consortium, arbetar bland annat med standarder för webben
- Bret Victor
- REPL - read-eval-print loop
- Agile och [Scrum](http://en.wikipedia.org/wiki/Scrum_(software_development%29) - populära sätt att filosofera kring mjukvaruutveckling
- Creativity, inc - bok om Pixar och hur de försökt arbeta för att fortsätta utvecklas och frodas
- Pixar
- Objektorienterad design
- TDD - testdriven utveckling
- Richard Feynman
- Cargo cult science
- Robert Martin
- [SOLID-principerna](http://en.wikipedia.org/wiki/SOLID_(object-oriented_design%29)
- Tage Danielsson
Uppdatering: Vi har fått backning på påståendet om att Lisps CAR/CDR-instruktioner kom från VAX. Det är naturligtvis inte sant, VAX dök upp på 70-talet och Lisp kom till redan på 50-talet. Det var någon form av IBM-maskin som hade 36-bitars ord som delades i ett Address-register och ett Data eller Decrement-register (om exakt vilken det var tvistar de lärde). För mer om historien bakom, läs gärna den här artikeln!