Kodsnack 39 - Om du fick äta glass varje dag
2014-02-20 20:28Vi snackar med Martin Jonasson, mannen bakom bloggen Prototyprally, företaget Grapefrukt, det eminenta spelet Rymdkapsel till en uppsjö plattformar och mycket mer. Allt från klassiska spel som inspirerat via actionscript till att driva företag, göra sin egen grej, skriva kod för flera plattformar och lyckas avsluta projekt tas upp.
Länkar
- Rymdkapsel - Martins mest kända spel
- Prototyprally - Martins blogg
- Dungeon keeper - det gamla hederliga strategispelet om att bygga fängelsehålor
- Nya och ganska utskällda Dungeon keeper - det nya spelet om att betala pengar för att komma vidare
- Doom - klassisk förstapersonsskjutare från 1993
- Descent - klassiskt förstapersonsskjutare i rymdskepp i grottsystem från 1995
- Isometriska spel
- Mortal kombat - fightingspel med digitaliserade karaktärer
- One must fall: 2097 - robotfightingspel
- GDC - game developers conference
- PlayStation Mobile
- Playstation vita
- Haxe - programmeringsingsspråk med rötterna i Actionscript.
- MTASC - actionscriptkompilator skriven i OCaml.
- Utvecklarportalen för Playstation mobile
- Sophantering i programmeringsspråk
- OpenFL, tidigare NME
- HTML 5 som ersättning för Flash
- Grapefrukt - Martins företag
- Juice it or lose it - presentation om att högpolera spel
- Petri Purho - spelskapare och presentatör i videon ovan
- Jesus versus dinosaurs
- Hur Will Wright fick idén till Sim city
- Nordic game jam
- Hackathon
- De sista nittio procenten
- Realtidsstrategispel
- Command & conquer
- Android NDK
- JNI - Java native interface
- Wii U
- Spin the bottle
- OUYA - tv-spelskonsoll byggd på Android
- Hembyggd arkadmaskin för fyra personer - mer information.
- Mrs. dad vs. körv - Martins OUYA-spel
- Niklas Ström - skapare av bland annat musiken till Rymdkapsel
- Massive
- Tarsier studios
- King
- The Division
- Simogo - skapare av bland annat Yearwalk och Device 6.
- Dream machine
- Mediocre
- Metaprogrammering