Kodsnack 146 - Model-view-controller i kaffekoppen
2016-03-08 05:26Fredrik snackar med Erik Svedäng, en av skaparna av kodäventyret else Heart.Break(), om just else Heart.Break(). Vad spelet är, hur det kom till och allting runtomkring. Inga spoilers. Lite om hur gemenskapen kring indiespel ser ut.
Ett stort tack till Cloudnet som sponsrar vår VPS!
Har du kommentarer, frågor eller tips? Vi är @kodsnack, @tobiashieta, @oferlund och @bjoreman på Twitter, har en sida på Facebook och epostas på info@kodsnack.se om du vill skriva längre. Vi läser allt som skickas.
Gillar du Kodsnack får du hemskt gärna recensera oss i iTunes!
Länkar
- Erik Svedäng
- CIGG - Consortium of independent game developers in Gothenburg
- else Heart.Break()
- Niklas Åkerblad - koncept, animation och 3D
- Oscar Rydelius - ljud
- Johannes Gotlén
- Tron: evolution - ett spel vars framtoning inspirerade Erik
- Hack ‘n’ slash
- Notch - mannen bakom Minecraft
- ox10c - ymdskeppsspelet Notch påbörjade och lade ner
- Halting problem - problemet att avgöra om ett program kommer att avslutas eller köra för evigt
- Skyrim
- Kartan Niklas ritade vid projektets start (skall beundras i så stort format som möjligt!)
- Language implementation patterns
- Structure and interpretation of computer programs
- Erlang
- Unity - spelmotor
- Sprak på Github - programmeringsspråket som används i spelet
- Green thread
- Eva Wieselgrens första och andra inlägg om else Heart.Break()
- Det påbörjade Unix-operativsystemet inuti spelet
- Secret arcade jam
- Blueberry garden - Eriks första spel
- Grapefrukt-Martin och Twofold
- No more Sweden - gamejam arrangerat av Erik och Martin
- Indiespel GBG på Facebook
Titlar
- En simluerad värld
- Väldigt inspirerad av Göteborg
- En Tolkien-grej att göra
- Vi ville bygga en stor plats
- Vi simulerar hela världen i bakgrunden
- På engelska låter allting coolt
- Om muggen kraschar
- Model-view-controller i kaffekoppen
- Spelet klarar sig själv
- Global copy-paste för ditt liv